Google Tag Manager Training

Data is de nieuwe olie. Dat is iets wat je vaak hoort, maar hoe benut je nu jouw eigen data? Tijdens deze training leer je zowel de basis van pixels en cookies maar pas je dit ook in de praktijk toe. Op je eigen website stel je dit goed in, zodat je uiteindelijk conversies kunt gaan meten, mensen kunt retargeten, en dataprofielen kunt maken van mensen die specifieke acties op je website uitgevoerd hebben.


Wat leer je?

Na afloop van de training kent Google Tag Manager geen geheimen meer voor jou. Je weet wat een cookie is, welke functionaliteiten deze heeft, en je kunt pixels op de juiste manier lezen. Je leert wat triggers en tags zijn en hoe je deze kunt gebruiken, en daarnaast ga je aan de slag met data layers van een website. Je zult leren hoe zo'n data layer eruit ziet, en weet hoe je om kunt gaan met gegevens uit zo'n data layer, zoals klant ID, time on site of welke producten er bekeken zijn.

Door middel van een vijftal opdrachten leer je het gebruik van de Google Tag Manager in de praktijk brengen, om zo een datastrategie op te zetten voor jouw website.


Wie ben jij?

Je bent een online marketeer of website eigenaar die op het punt staat te adverteren of dit al enkele jaren doet. Je hebt interesse in de techniek achter cookies en pixels en zou graag onder de motorkap kijken hoe dit alles werkt voor jou, om het naar een volgend niveau te tillen.


Vereisten

Voor deze training is basiskennis van Google Analytics of Google Ads geadviseerd. Neem daarnaast je laptop mee naar de training, en zorg voor toegang tot een Google Tag Manager account met alle bewerkingsrechten!
dag
Tijdens deze dag gaan we aan de slag met een aantal onderdelen, namelijk:

  • Pixels en cookies, wat zijn het en waarom zijn deze belangrijk?
  • Het lezen van pixels;
  • Funtionaliteiten met betrekking tot datastrategie;
  • Het gebruik van de Google Tag Manager;
  • Praktische opdrachten binnen de Google Tag Manager.
    • Aanmaken van tags op alle pagina's;
    • Aanmaken van tags voor specifieke pagina's;
    • Aanmaken van tags specifiek voor contactformulieren;
    • Aanmaken van tags wanneer iemand voor een bepaalde tijd naar een product kijkt;
    • Aanmaken van een tag om een aankoop te meten.
dag
Dag twee staat vooral in het teken van data layers:

  • Data layers, wat zijn dit, waarom zijn deze belangrijk, en hoe zet je deze op?
  • Aan de slag met opdrachten omtrent data layers
    • Aanmaken van data layer variabelen;
    • Aanmaken van tags die data uit data layers haalt

“Wie weet wordt de eerste testimonial wel van jou!”
Carola de Jong Carola de Jong Marketing Manager